Harama trilyon harcadılar

Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı’ndan Dr. M. Coşkun Cangöz, 2024 yılına ait bütçe ve borç verilerini inceledi. Hazine borç stokunun üç yıl önce 2.7 trilyon TL iken 2024 yılı sonunda 9.2 trilyon lirayı geçtiğini belirtti. Cangöz, geçtiğimiz yılda Hazine’nin toplam borçlanmasının 2.6 trilyon TL’ye ulaşarak yaklaşık olarak GSYH’nin yüzde 6’sına denk geldiğine dikkat çekti. Bu süreçte Hazine, 1.04 trilyon TL anapara ödemesi için yeni borçlanma gerçekleştirdi ve buna ek olarak 1.5 trilyon TL daha borç alarak toplamda GSYH’nin yüzde 3.5’ine tekabül eden bu miktar, son beş yıldaki en yüksek net borçlanma seviyesine işaret etmektedir.

DESTEĞİN ARTIŞI

2024 yılında Hazine, 1 trilyon 43 milyar TL anapara ödemesinin yanı sıra 1 trilyon 175 milyar TL faiz ödemesi yaparak borç servisini yerine getirdi. Böylece Hazine, kriz dönemleri de dahil olmak üzere ilk kez borç anaparasından daha fazla faiz ödemesi yaptı. Faiz giderinin GSYH’ye oranı son 3 yılda artarak yüzde 2.9’a ulaştı. Aynı zamanda, ödenen vergilerin giderek artan oranda faiz ödemeleri için kullanıldığını görmekteyiz. Geçen yıl hanehalkı ve işletmelere 445.6 milyar TL destek sağlanırken, bütçenin faiz gideri 1 trilyon 270 milyar TL’ye ulaştı.

Faiz Harcamaları Artmaya Devam Edecek

Merkez Bankası, Aralık 2024’te faiz indirimlerine başlasa da Hazine’nin faiz gideri gelecek yıllarda artmaya devam edecek. Bu konuya dikkat çeken Cangöz, faiz indirimlerinin kısa vadede sadece Hazine’nin yeni borçlanmalarına ve değişken faizli olan TLREF’e endeksli senetlere etki edeceğini belirtti. Faiz indirimlerine rağmen, 2025 ve ileriki yıllarda bütçedeki faiz yükünün artmaya devam edeceğini ve faiz giderlerinin anapara ödemelerinin üzerinde olacağını ifade etti. Hazine’nin 9.2 trilyonluk borç stokunun yüzde 56’sı dövize, yüzde 44’ü ise TL’ye endeksli.

Related Posts

Demir ağlarda yerlilik arttı, yurt dışına bağımlılık azaldı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yeni teknolojilerin ülkeye kazandırılması, yurt dışına bağımlılığın azaltılması, cari açığın düşürülmesi için milli-yerli üretim politikalarının ön plana çıkarıldığını belirterek, “İnşa ettiğimiz yüksek hızlı tren, hızlı tren ve konvansiyonel tren hatlarıyla yerlilik oranımız, elektrifikasyonda yüzde 10’dan yüzde 95’lere, sinyalizasyonda yüzde 17’den yüzde 35’lere, üstyapıda yüzde 11’den yüzde 95’lere, altyapıda yüzde 96’dan yüzde 100’lere yükseldi.” dedi.

Metropoll Anketi: Ekonomiye en büyük etki İmamoğlu’nun tutuklanması mı, protestolar mı?

Ülke ekonomisini İmamoğlu’nun tutuklanması mı yoksa CHP’nin başlattığı protesto ve boykotlar mı daha çok olumsuz etkiledi? Metropoll Araştırma Nisan ayı sonuçlarını yayımladı.

Elektrikli araçlara ilgi artıyor

Mart ayında elektrikli araç şarj soket sayısı bir önceki aya göre yüzde 2,3 artarak 28 bin 717’ye ulaştı. Aynı dönemde elektrikli araç sayısı da 220 bini aşarken, şarj altyapısındaki büyüme dikkat çekti.

ABD’de enflasyon beklentisi 44 yılın zirvesine çıktı!

Amerikalı tüketicilerin eğilimleri doğrultusunda hazırlanan tüketici güven endeksinin nisan ayına ilişkin nihai verileri açıklandı.

Fırsatçıya geçit yok ev sahibi de sorumlu

İstanbul’da yaşanan deprem nedeniyle sağlam zemin ya da yeni binalar ile çevre illerde yaşanan kiralık ve satılık konut fiyatlarındaki fahiş artışlar anlık olarak takip ediliyor; 100 bin lira ceza 250 bin liraya çıkarılırken, ayrıca daha önce ceza verilmeyen ‘sahibinden’ ilanlar da sisteme dahil edildi.

Elektrikli otoda dengeler değişiyor: BYD, Tesla’yı solladı

Çinli elektrikli araç üreticisi BYD, 2025’in ilk çeyreğinde net karını yüzde 100’ün üzerinde artırarak 9,15 milyar yuan (yaklaşık 1,26 milyar dolar) seviyesine çıkardı. Aynı dönemde Tesla’nın net karı yüzde 70’in üzerinde düşüşle 409 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir